פתרונות הוראה מרחוק

פתרונות הוראה מרחוק

אפשרויות, כלים והדרכות להוראה מרחוק להוראה סינכרונית והוראה א-סינכרונית.

לחצו למידע נוסף

הודעות והתראות ממכללת אורנים

הודעות והתראות ממכללת אורנים

היכנסו והשארו מעודכנים בהודעות מהמכללה בזמן אמת.

כניסה לעמוד ההודעות

פינת הטיפים

פינת הטיפים

אוסף טיפים בנושאים שונים כגון התארגנות ופדגוגיה מרחוק.

כניסה לעמוד הטיפים

איך מתארגנים ללמד מרחוק?

  • עם מה הסטודנטים יצאו בסוף השיעור?
  • אילו חומרים יתנו לכך מענה?
  • כיצד אנגיש אותם?
  • איך אוודא מעורבות של הלומדים?
  • איך אדע שלמדו את מה שרציתי שילמדו?
  • איזה חומרים ממש חיוניים לנושא?
  • בחרו בתמצית (פרק, עמוד, סרטון וכד'). קצרו ככל הניתן
  • צלמו את עצמכם מסבירים בקצרה (כ-3 דקות)
  • העלו את החומרים למודל
  • נסחו 3-5 שאלות הבנה קצרות, סגורות שיבדקו קריאה/צפייה (ולא ידרשו מכם בדיקה ידנית). מומלץ להשתמש במשאב "בוחן" במודל

ודאו כי לרשותכם מחשב תקין, קיים חיבור לאינטרנט מהיר, מצלמה ושמע, ופינה שקטה לעבוד ממנה.

מה ההבדל בין סינכרוני לא-סינכרוני?

כולם נמצאים בו-זמנית מול המחשב, השיעור מנוהל על ידי המרצה, ניתן לנהל דיון, להעלות שאלות, להתייחס וכד'. אתגר מרכזי –חיבור אינטרנט יציב, ניטרול הסחות דעת בסביבה.

המרצה מעלה חומרים לאתר הקורס, הלומדים נכנסים בזמן ובמקום הנוח להם, לומדים ומבצעים מטלות ללא תלות בנוכחות המרצה. אתגר מרכזי – צמצום קשר בין אישי, התאמת ההוראה לקהל "תוך כדי תנועה".

מתי נכון להשתמש בכלים סינכרוניים ומתי בא-סינכרוניים?

סינכרוני – כשחשוב מאוד לקיים דיון, כאשר יש סוגיה מורכבת שעל המרצה לסייע בהבנתה, כאשר הצורך בתיווך במידע הוא קריטי.
א-סינכרוני – כאשר מרבית השיעור מוקדש ללמידה/ הקנייה על בסיס מאמר, סרטון או טקסט אחר. כאשר הסטודנט נדרש לנתח, להביע דעה וכד' ביחס לחומר הנלמד. כאשר קטע מצולם קצר שלכם מסבירים נותן מענה לתיווך הנחוץ.

עבודה בקבוצות אפשרית בשני המצבים, אך פשוטה יותר בא-סינכרוני.

כיצד לתכנן שיעור סינכרוני / א-סינכרוני?

דייקו לעצמכם את מטרת השיעור ובחרו חומרים בהתאם

  • הגדירו לעצמכם מה הערך המוסף של המפגש ללמידה? (קשר אישי/תחושת "יחד", דיון וכד').
  • הקצו זמן קצר (עד 20 דקות) למפגש סינכרוני.
  • הציגו בפני הסטודנטים את מהלך המפגש ומטרתו.
  • בקשו מהסטודנטים לרשום שאלות תוך כדי השיחה, עצרו פעם במספר דקות ותנו זמן לשאלות.
  • העלו שאלות ספציפיות לדיון.
  • צרפו מטלה קטנה, תוך כדי או לאחר המפגש: שאלון קצר, רפלקציה, הבעת עמדה.
  • זכרו-לא כל דבר "עובר מסך". שיקלו היטב את נחיצות המפגש הסינכרוני ומה תרצו להפיק ממנו.
  • כתבו בצורה פשוטה וברורה מה נדרש מהסטודנט בשיעור.
  • אם יש משמעות לסדר הקריאה/צפייה, הקפידו לסדר את החומרים בהתאם לכך במודל.
  • צלמו את עצמכם מסבירים בקצרה ליצירת תחושת חיבור וקשר.
  • צרו מטלת הבנה קצרה, למשל בוחן במודל, הכולל כ-3-5 שאלות אמריקאיות עם משוב אוטומטי (פחות לבדוק…).
  • צרו בלוג שיאפשר ללומד להביע את עצמו ויצמצם בדידות.
  • צרו פורום שיזמן תקשורת שוטפת, והעלו אליו שאלות מעוררות חשיבה.
  • עודדו את הלומדים להיעזר אחד בשני.

ומה עם למידה המשלבת את שני הסוגים? ואיך מעודדים למידה פעילה של הסטודנטים

  • העלו מצגת/מאמר/סרטון שבחרתם בקפידה.
  • בקשו מהסטודנטים לעבור עליו ולהכין שאלות לדיון.
  • קבעו עם הסטודנטים מועד לדיון מקוון.
  • בזמן הדיון המקוון – העלו את המצגת/מאמר/סרטון למסך, כך שתוכלו להתייחס אליו.
  • יידעו את הסטודנטים מראש כי בתום הדיון המקוון, הם יידרשו להשיב על בוחן/מטלה.
  • צרו בוחן במודל, ובו כ 3-5 שאלות סגורות (אמריקאיות) עם משוב אוטומטי, שלא תצטרכו לבדוק אישית.
  • פתחו בלוג בו כל סטודנט יכול להביע עמדתו, להציג חשיבה רפלקטיבית וכד'.
  • פתחו פורום ובו כולם יתבקשו להתייחס לסוגייה שתעלו.
  • העלו סקר קצר בתוך היוניקו במהלך מפגש סינכרוני.

איך הופכים קורס 'רגיל' ל'אינטרנטי'?

  • עברו על חומרי הקורס. חלקו אותם ליחידות מידע – כל יחידה כוללת נושא מרכזי אחד.
    (ניתן ליצור יחידות כמספר השיעורים המתוכננים, או לאחד שיעורים ליחידה לפי התוכן).
  • רכזו בכל יחידה (במודל) את החומרים הרלוונטיים עבורה: מצגות, מאמרים, סרטונים וכד'. (קל להזיז ממקום למקום בעזרת החיצים המרובעים).
  • בתחילת כל יחידה כתבו בקצרה במה תעסוק היחידה, מה מצופה מהסטודנט, והקשר ליחידה הקודמת.
  • בתום כל יחידה הוסיפו מטלת ביצוע הבנה קטנה (שאלה קצרה, בלוג לכתיבה רפלקטיבית וכד'). מטלה כזו יכולה לקבל ניקוד צנוע, או להיות ללא ניקוד, לשיקולכם.
  • פתחו פורומים – לכל יחידה או לקורס כולו – על מנת ליצור פלטפורמה נוחה לתקשורת מרחוק.

רעיונות, שאלות והצעות? מוזמנים לציין כאן.
צוות המרכז לקידום ההוראה.