התארגנות

צלמו את עצמכם בסמארטפון למשך כשתי דקות, הביעו התעניינות בשלום הסטודנטים וספרו מעט על ההתמודדות שלכם. זה יוצר תחושת קרבה וקשר אישי.

אפשרות אחרת – קבעו זמן לשיחה סנכרונית קצרה (כ-15-20 דקות לכל היותר). בקשו מהסטודנטים לשלוח מבעוד מועד שאלות שמעסיקות אותם. במפגש הסינכרוני עצמו הקדישו כמה דקות לסבב "שלום" עם הסטודנטים, ולאחר מכן התייחסו לשאלות. מומלץ לרכז שאלות נוספות שעולות, או כאלה שעלו תוך כדי, ולהבטיח מתן תשובה עליהן בהמשך, אפשר בכתב.

עדכנו את הסטודנטים מה צפוי בשבוע הקרוב – מתי תיפגשו (וירטואלית), מתי תעלו מטלה, מה מצופה מהם. הפחיתו אי-ודאות למינימום. זה מקל מאוד בימים אלה.

פדגוגיה מרחוק

"קמפוס" היא פלטפורמה המרכזת קורסי מוק MOOC בעברית וערבית. בימים אלה של הכנת חומרים מתוקשבים, ניתן להשתמש בחלקים מקורסים אלה כ – textbook ולשלבם בהוראה שלכם. איך?
נכנסים לקמפוס, נרשמים (חינם!) מחפשים קורס מתחום התוכן שלכם, בודקים אם יש בו משהו רלוונטי לסטודנטים שלכם. אם כן, מפנים אותם להירשם, ומנחים אותם ללמוד את היחידה הספציפית הרלוונטית. לא חייבים ללמוד מוק שלם!
המוקים מיועדים להוראה מרחוק ולכן הם מאוד ויזואליים.
העלו במודל שאלות/דיונים וכו' המתייחסים לחומר שנלמד באמצעות המוק, כמו למאמר או כל מקור מידע אחר.

  1. כתבו סיפורי מקרה קצרים מהשדה (כיתה/גן, לפי הרלוונטי לכם). לחילופין, ניתן לבקש מהסטודנטים לכתוב. צרפו סרטונים אם יש לכם, והעלו לפורום. ניתן למצוא סרטונים הממחישים שיעורים ביוטיוב – חפשו "שיעורים מצולמים", כמו בקישור זה לדוגמה, או כל מקור אחר שיש לכם.
  2. סביב הסיפור/סרטון, שאלו שאלה מעוררת מחשבה ודיון, ניתן לבקש מהסטודנטים להעלות שאלות משלהם.
  3. בקשו מהסטודנטים להוסיף את התייחסותם ולהתייחס לפחות לדברי אדם אחר אחד.
  4. הודיעו מראש כי לא תגיבו על כל אמירה, אלא תיכנסו פעם ביומיים-שלושה ותתייחסו. כך לא תתישו את עצמכם.
  5. ניתן לתת ציון צנוע על השתתפות, כדי לעודד את כולם להתייחס.

על פודקאסט כבר שמעתם?

ברשת מצויים מגוון פודקאסטים (הסכתים בעברית) העוסקים בשלל תחומים, מחינוך ועד פיזיקה.
רוצים להיפרד קצת מהזום? לגוון לסטודנטים את הלמידה? ללמוד ממקורות נוספים?

א. אתרו באינטרנט פודקאסט שמתאים ללומדים שלכם, עברו עליו ברפרוף
(לא חייבים להקשיב לכולו, אתם כבר יודעים את החומר… )
ב. הכינו בוחן בן 3-5 שאלות המתאים לבדיקת הקשבה
(למשל – הפודקאסט ששמעת מתייחס לתיאוריה …כן/לא)

אופציה נוספת
בקשו מהסטודנטים לחפש פודקאסט שמעניין אותם בנושא הנלמד ולכתוב עליו תגובה בבלוג שתפתחו במודל לשם כך. ניתן להגדיר את הבלוג כך שכולם יוכלו לקרוא את התגובות.

להלן קישורים לפודקאסטים פופולריים בנושאי חינוך: פרסונה, שומעים חינוך

בא לכם להפוך סרטון יוטיוב לאינטראקטיבי? ושגם יאפשר לכם להעריך את הלומדים?

הכירו את edpuzzel !
קבלו הדרכה שלב אחר שלב, כולל שילוב במודל, בסרטון זה.

ומה עם להזמין את הסטודנטים לשחק קצת בימים אלה? ועוד משחק שמאפשר הערכה ?

מה בין פלטפורמה טכנולוגית לכלי דיגיטלי?

בימים אלה כולנו שקועים בזום, אבל גם עובדים במודל, ואולי משתמשים במגוון אמצעים טכנולוגיים נוספים.
בואו נעשה רגע סדר ונבין את ההבדל:

דמו לכם ספריה, בתוכה יש אזורים שונים לסוגי מידע שונים, בכל אזור יש ספרים ובהם תכנים שונים.
זוהי הפלטפורמה, ובמקרה שלנו MOODLE – "ספריה" בה מאורגנת ההוראה-למידה על פי מבנה סדור ומחולק באופן מסוים.

המשאבים במודל, כמו גם משאבים חיצוניים (זום למשל) הם הכלים, או ה"ספרים".
כל אחד מהם כולל תוכן, הוראות "קריאה" (הפעלה), ומיועד למטרה שונה.

משינוי מדיה לשינוי תפיסתי

התרגלנו לזום, העלינו מטלות ללמידה מרחוק, ועכשיו הזמן להסתכל קדימה.
האם השינוי הטכנולוגי הוא רק שינוי מדיה? או שהוא מספק הזדמנות לקפיצת דרך?

"השאלה הראשונה שעלינו לשאול את עצמינו בבואנו לשלב פדגוגיה דיגיטלית איננה מה יכולה הטכנולוגיה לספק לנו …אלא מה דורשת למידה טובה וכיצד ניתן לשרת אותה טוב ביותר"

עברו על השיעורים שכבר לימדתם, ועל המתוכננים, ובחנו את עצמכם.

  • היכן אתם נמצאים מבחינת ה-SMAR?
  • מה צריך לקרות כדי שתעברו למדרגה הבאה, אם תרצו בכך?

נשמח לסייע בחשיבה, הגדרה ותכנון ונמשיך לעסוק בכך בעדכונים בימים הקרובים.

זום ועוד -פיצול הכיתה המקוונת לחדרים

מפגש זום ארוך עשוי להיות מאתגר הן למרצה והן לסטודנטים, ולכן כדאי לגוון:

רצוי לחלק את המפגש ליחידות קטנות ובסוף כל יחידה ליצור פעילות כלשהי, online או offline.

פעילות און-ליין לדוגמה: פיצול לחדרים. ניתן תוך כדי הפעילות לפצל את הכיתה לקבוצות עבודה מקוונות.

רצוי להגדיר מראש את האפשרות, ולא תוך כדי המפגש, על מנת לא לגזול זמן מיותר.

ניתן להגדיר מספר משתתפים בקבוצה, זמן פעילות בקבוצות שבתומו כולם יחזרו לכיתה הזומית המשותפת, המרצה יכול "לטייל" בין הקבוצות ולהתייחס לעבודתן.

איך עושים זאת? כנסו לסרטון ההנחייה.

רוצים לבצע סקר קצר תוך כדי השיעור הסינכרוני כדי לדעת מה מצב הסטודנטים?

מוזמנים להשתמש ב:
מנטימטר – סרטון הדרכה
סוקרטיב – סרטון הדרכה
Quizizz – סרטון הדרכה

שימוש מושכל בפורום

הקצו זמן במפגש סנכרוני להנחות את הסטודנטים כיצד להשתמש בפורום הקורס בדרך פדגוגית נכונה ומועילה. כיצד להעלות נושא, להגיב בצורה מכבדת וכד'.

ניתן לפתוח פורום אחד לדיון, ופורום אחר להעלאת שאלות על תוכן הקורס. ניתן גם פורום לכל שיעור. לשיקולכם.

הגדירו מראש מתי תיכנסו לפורום (למשל – פעם בשבוע לפני שיעור, פעמיים בשבוע לתגובות וכד') כך תקלו על העומס שלכם ושלהם.

ניתן גם לבקש/להציע לסטודנט/ים לנהל פורום רלוונטי.

מצגות

רעיונות, שאלות והצעות? מוזמנים לציין כאן.
צוות המרכז לקידום ההוראה.